top of page

Post GDPR - Dataskyddsföreningen rapporterar sina insikter om ett år med dataskyddskyddsreformen

Britt Konnander

Ett år med dataskyddsreformen, läs gärna den Nationella integritetsrapport skriven av dataskyddsföreningen. Nedan kort summering av några slutsatser man gjort.


· Olika branscher har kommit olika långt . Företag inom vård, omsorg och utbildning uppger i högre grad att de arbetat med dataskydd, medan företag inom hotell- och restaurangbranschen och transport är överrepresenterade bland de som i låg utsträckning arbetar med integritet och dataskydd.

· Småbolag efterlever i mindre omfattning dataskyddsförordningen .

· Företagens medarbetare anses i stor utsträckning ha fått information om förordningen, och anses även efterleva regelverket .

· De största utmaningarna i dataskyddsarbetet handlar om att få till fungerande rutiner och processer, att tolka regelverket och att arbetet innebär ökad administration.

· Bank- och finansbranschen är den bransch som anmäler flest personuppgiftsincidenter, de står för en femtedel av samtliga anmälda incidenter

· Knappt hälften av de anmälda personuppgiftsincidenterna handlar om obehörigt röjande och obehörig åtkomst .

· Den mänskliga faktorn är den i särklass vanligaste anledningen till att incidenter inträffar.


https://www.datainspektionen.se/globalassets/dokument/rapporter/nationell-integritetsrapport-2019.pdf


0 kommentarer

Comments


bottom of page